عمل جراحی انحراف بینی

انحراف تیغه بینی یک بیماری است که در آن تیغه بینی (استخوان و غضروفی که بینی را به دونیمه تقسیم می‌کند) به‌طور قابل‌توجهی کج است و تنفس را برای فرد دشوار می‌سازد. اکثر افراد به‌طور طبیعی تا حدودی انحراف تیغه بینی را دارا هستند. فقط افرادی که دارای انحراف شدید هستند، نیاز به درمان انحراف بینی دارند.

دلایل انحراف تیغه بینی

اکثر افراد مبتلا به انحراف بینی، با تیغه بینی کج، به دنیا می‌آیند، اما اغلب متوجه این موضوع نمی‌شوند. در برخی افراد، انحراف بینی در اوایل زندگی قابل‌مشاهده است. در برخی موارد، انحراف تیغه بینی (DNS) نتیجه یک آسیب یا ضربه است. هر ضربه‌ای می‌تواند باعث انحراف تیغه شود، مانند: تصادفات، ضربه‌های ورزشی، زمین خوردن، برخورد شدید دست به بینی و غیره...

انحراف تیغه بینی ممکن است یک یا چند مورد از پیامدهای زیر را به همراه داشته باشد:

• انسداد یک یا هر دو سوراخ بینی
  • احتقان بینی، گاهی اوقات یک‌طرفه
  • خونریزی مکرر بینی
  • عفونت‌های مکرر سینوسی
  • گاهی اوقات: درد صورت، سردرد، ترشحات پشت بینی
  • تنفس پرسروصدا در هنگام خواب (در نوزادان و کودکان خردسال)

علائم انحراف تیغه بینی

اغلب افراد مبتلا به انحراف تیغه بینی هیچ نشانه‌ای ندارند، اما برخی از آن‌ها ممکن است نشانه‌های زیر را تجربه کنند:

• انسداد بینی، که ممکن است فقط یک سوراخ بینی و یا هردو سوراخ را به‌صورت متناوب درگیر کند.
  • خون‌دماغ.
  • عفونت‌های مکرر سینوسی.
  • برخی از افراد نیز علائم عمومی زیر را تجربه می‌کنند:
  • سردرد و یا درد صورت.
  • تنفس پرسروصدا در هنگام خواب.
  • اختلال خواب.

تشخیص انحراف تیغه بینی

دکتر پرویزیان سابقه پزشکی شما را بررسی کرده و شما را معاینه خواهد نمود. ممکن است از آندوسکوپ بینی -  یک لوله بلند که یک لامپ نوری در سر آن تعبیه‌شده است و می‌تواند عمق بیشتری از بینی را نشان دهد – برای بررسی دقیق‌تر استفاده نماید. احتقان بینی می‌تواند در اثر عواملی دیگر - غیر از انحراف تیغه بینی - نیز ایجاد شود. به‌عنوان‌مثال، ممکن است یک اختلال ساختاری دیگری در داخل بینی وجود داشته باشید و یا ممکن است مشکل شما در اثر سینوزیت مزمن یا آلرژی به وجود آمده باشد. در موارد نادر، خونریزی و انسداد بینی می‌تواند نشانه‌ای از حضور یک تومور باشد.

گزینه‌های درمانی برای اصلاح انحراف تیغه بینی

سپتوپلاستی

درصورتی‌که بیماران دارای نشانه‌های زیر باشند می‌توانند از سپتوپلاستی (اصلاح تیغه بینی با کمک عمل جراحی بینی کج ) بهره ببرند:

• انحراف قابل‌توجهی در سپتوم (تیغه میانی) بینی
  • نشانه‌هایی که به‌طورمعمول ناشی از انحرافات سپتوم بینی می‌شوند.
  • اگر داروها نتوانند علائم بیمار را به میزان کافی کاهش دهند.

شایع‌ترین دلیل برای عمل انحراف بینی، زمانی است که بیمار نمی‌تواند به‌خوبی از یک یا هر دو طرف بینی خود، تنفس راحتی داشته باشد. هنگامی‌که انحراف قابل‌توجهی وجود داشته باشد، اصلاح این ناهنجاری می‌تواند، جریان هوا و تنفس فرد را بهبود بخشد.

در جلسه مشاوره قبل از عمل جراحی، دکتر پرویزیان راه هوایی بینی شما را بررسی کرده و جریان هوای سوراخ‌های بینی شما را ارزیابی می‌کنند، تابه صورت دقیق فرایند عمل و نحوه مدیریت مشکل شما تعیین گردد. همچنین سابقه پزشکی، آلرژی و داروهای مصرفی شما به‌دقت بررسی خواهند شد. بهتر است داروهای مصرفی خود را در زمان مشاوره به همراه داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو وقت قبلی با ما از طریق شماره تلفن: ۰۹۰۳۹۴۰۸۲۰۰ تماس حاصل فرمایید. یا به آدرس تهران،بیمارستان محب کوثر، خیابان سیدجمال الدین اسد آبادی،خیابان بیست و سوم، خیابان فراهانی پور مراجعه فرمایید.

عمل جراحی چگونه انجام می‌شود؟

قسمت جلوی سپتوم بینی از غضروف تشکیل‌شده و قسمت عمیق‌تر آن بافت استخوانی دارد. داخل بینی نیز توسط غشای مخاطی پوشش داده‌شده است. برای درمان انحراف بینی یک برش کوچک در لایه پوششی جلوی بینی شما داده خواهد شد. جایی که شما می‌تواند آن را با انگشتان خود لمس کنید. در برخی موارد، اگر نیاز باشد انحرافات عقب‌تر بینی درمان شود، از یک آندوسکوپ استفاده می‌شود. از ابزارهای ویژه‌ای استفاده می‌شود تا غشای مخاطی کنار زده شده و ناحیه‌ای که دچار انحراف است، در دسترس قرار بگیرد. دکتر پرویزیان همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا از ایجاد هرگونه برش اضافی و ناخواسته در لایه پوششی سپتوم جلوگیری به عمل آید.

هنگامی‌که بخش‌های منحرف‌شده حذف گردیدند، از تکنیک‌های خاص استفاده می‌شود تا بخش‌های باقی‌مانده صاف شوند. پس‌ازآن، لایه‌های پوششی و مخاط بینی را به موقعیت اصلی خودشان بازمی‌گرداند. از بخیه‌های قابل‌جذب استفاده می‌شود تا غشاء مخاطی به استخوان و غضروف سپتوم دوخته شود. در برخی از موارد لازم است، نوعی فوم مخصوص در حفره‌های بینی قرار داده شود. این کار باعث می‌شود که یک فشار مضاعف بر غشاء وارد شده و درنتیجه التیام و ادغام غشاء بر روی غضروف و استخوان سپتوم سریع‌تر انجام خواهد شد. این "پانسمان" ممکن است ۱ الی ۳ شب باقی بماند.

دوره نقاهت بعد از عمل جراحی اصلاح تیغه بینی

ازآنجاکه عمل سپتوپلاستی یک جراحی نسبتاً سبک محسوب می‌شود، معمولاً شما در همان روز از بیمارستان مرخص می‌شوید. اگر شما تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته باشید، قبل از اینکه مرخص شوید، باید اثرات بیهوشی برطرف شده و بهبودی لازم را به دست آورید. ممکن است برای چند روز، درد خفیفی در ناحیه بینی خود داشته باشید. بنابراین ممکن است دکتر پرویزیان  برای شما مسکن تجویز نماید. اکثر افراد پس از عمل، بهبودی قابل‌توجهی در تنفس خود حس خواهند کرد. همچنین ممکن است حس بویایی، حس چشایی، کیفیت خواب و انرژی شما نیز بهبود یابد. اگر شما مبتلا به آلرژی باشید، حتی پس از عمل سپتوپلاستی نیز باید به درمان آلرژی خود ادامه دهید.

جراحی پلاستیک بینی (رینوپلاستی)

رینوپلاستی می‌تواند به دلایل پزشکی و یا به‌منظور زیبایی و یا هر دو انجام شود.

عمل جراحی رینوپلاستی بینی به‌صورت آندوسکوپیک از طریق سوراخ‌های بینی انجام می‌شود و یا ممکن است از طریق ایجاد یک برش کوچک در پایه بینی انجام شود و از آندوسکوپی هم کمک گرفته شود.

غضروف داخلی بینی ساختارش تغییر داده می‌شود و موقعیت آن اصلاح می‌گردد، به‌نحوی‌که جریان هوا می‌تواند آزادانه‌تر در سوراخ‌های بینی و حفره‌های سینوسی جریان داشته باشد.

نمونه جراحی انحراف بینی دکتر پرویزیان

پیشگیری از ایجاد انحراف تیغه بینی

اغلب افراد از بدو تولد انحراف بینی را با خود به همراه دارند، بااین‌حال، شما می‌توانید از ورود ضربه و آسیب به بینی خود جلوگیری به عمل‌آورید:

• هنگام نشستن در ماشین و رانندگی از کمربند ایمنی استفاده کنید.
  • هنگام بازی، ورزش، دوچرخه‌سواری و رانندگی با موتور از کلاه ایمنی استفاده نمایید.