کاهش درد عمل بینی با تزریق آمپول کورتون بعد از جراحی زیبایی

kortontavarom

تزریق کورتون باید به عنوان یک ابزار مهم در هر فرآیند رینوپلاستی یا رینوپلاستی ترمیمی در نظر گرفته شود. هنگامی که پزشک از اصطلاح استروئید در حوزه رینوپلاستی و جراحی بینی استفاده می‌کند، به نوع خاصی از استروئید اشاره دارد. نوع استروئیدهایی که پزشک در جراحی بینی و جراحی ثانویه بینی استفاده می‌کند، کورتیکواستروئید نامیده می‌شود. گاهی نیز به عنوان گلوکوکورتیکوئید شناخته می‌شوند. کورتیکواستروئیدها یک نوع خاص از استروئیدها هستند که اثر ضد التهابی بسیار قوی بر روی بافت‌های بدن ما دارند. این داروها می‌توانند تقریبا اثر متقابل استروئیدهای آنابولیک را داشته باشند، که اثر اصلی اولیه کورتیکواستروئیدها (کورتون‌ها) کاهش حجم بافت نرم است. بسیاری از کورتون‌ها به شکل قرصی وجود دارند، در حالی که برخی دیگر به صورت محلول تزریقی استفاده می‌شوند. در هر صورت، هدف اصلی استفاده از این نوع کورتون‌ها کاهش التهاب است. کورتون هنگام تزریق به داخل بدن به عنوان مثال به داخل بینی پس از رینوپلاستی، می‌تواند به کاهش بافت زخم و تورم و کاهش درد کمک کنند.

کاهش تورم و درد ناخواسته

kortontavarom1

دلیل اصلی استفاده از تزریق کورتون در فرآیند تغییر شکل بینی، کاهش درد و تورم ناخواسته است. هرگاه فردی تحت عمل جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی ترمیمی قرار می‌گیرد، به ناچار درجه‌ای از تورم  و درد در بینی بعد از عمل جراحی وجود خواهد داشت. به این تورم پس از عمل، تورم نیز گفته می‌شود. بیماران رینوپلاستی تا حدودی دچار تورم و درد بینی در درجات مختلف بر اساس نوع پوست و عملیات انجام شده طی فرآیند تغییر شکل بینی خواهند شد. در اکثر بیماران تحت عمل بینی، یک مرحله اولیه ادم وجود دارد که طی ۱۰ تا ۱۴ روز از بین می‌رود. این تورم اولیه است که معمولا بیماران رینوپلاستی را بعد از جراحی از دید انظار دور نگه می‌دارد. خوشبختانه، این تورم و درد به خودی خود برطرف می‌شود.

یک فاز ثانویه تورم وجود دارد که برای چند ماه تا سال پس از عمل بینی یا رینوپلاستی ترمیمی ادامه می‌یابد. این نوع ادم مداوم است که معمولا با تزریق کورتون پس از عمل بینی هدف قرار می‌گیرد.

پس چرا پس از عمل، کورتون به بینی تزریق می‌شود؟ در بعضی موارد، به این دلیل است که پزشک می‌خواهد روند بهبودی را سریع‌تر کند و ظاهر دلخواه بینی زودتر از موعد برای بیمار فراهم شود. اکثر تورم و دردی  که ممکن است ماه‌ها پس از رینوپلاستی دیده شود، اغلب در نهایت به صورت خود به خود از بین می‌رود. اما برخی از بیماران رینوپلاستی ترجیح می‌دهند ۶ تا ۱۲ ماه منتظر نمانند تا این روند اتفاق بیفتد. در این موارد تزریق کورتون به بینی ممکن است سودمند باشد.

جلوگیری از جای زخم

در موارد دیگر، تزریق کورتون به داخل بینی برای جلوگیری از تشکیل بافت اسکار ناخواسته مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از بیماران رینوپلاستی دارای بافت نرم ضخیم کمتر (یا ضخیم‌تر) هستند که بیشتر در معرض ایجاد بافت اسکار متراکم بین غضروف یا استخوان و پوست می‌باشد. در این نوع از بینی‌ها، بافت نرم ضخیم‌تر در مناطق خاصی مانند ناحیه بالای نوک بینی، بیشتر در معرض ایجاد جای زخم خواهد بود. اگر این فرآیند ایجاد زخم بیش از حد باشد، پوست بینی از جمع شدن غضروف پایه و یا استخوان به شکل مورد نظر جلوگیری خواهد کرد. در این حالت، بینی نمی‌تواند شکل و بازسازی مورد نظر را بدست آورد که در غیر این صورت امکان پذیر خواهد بود. در این دسته از بیماران رینوپلاستی، یک تزریق کورتون هدفمند برای جلوگیری از ایجاد این بافت اسکار ناخواسته انجام می‌شود. مزیت این کار این است که پس از آن بیمار حداکثر احتمال کسب بهترین نتیجه عمل بینی خواهد داشت.

همچنین در موارد دیگر، تزریق کورتون برای درمان بافت اسکار ایجاد شده روی بینی پس از رینوپلاستی استفاده می‌شود. در این بیماران، بافت زخم در حال حاضر ایجاد شده است و از ظهور بینی به بهترین صورت و شکل خود جلوگیری می‌کند. در بیماران دارای بافت اسکار که اخیرا در بینی شکل گرفته است، تزریق کورتون می‌تواند برای رفع زخم‌های متراکم به طور موثر کمک کند تا امکان بازسازی و شکل دهی بیشتر بینی فراهم شود.

زمانبندی تزریقات کورتون پس از عمل بینی

kortontavarom2

زمان تزریق کورتون پس از جراحی بینی، تا حدی یک موضوع بحث برانگیز در جراحی بینی و رینوپلاستی ترمیمی است. برخی از متخصصان رینوپلاستی معتقدند اگر قصد استفاده از شات‌ها یا تزریقات کورتون به بینی را دارید، باید در ۱-۲ ماه اول این کار را انجام دهید تا موثر باشد. گفته آن‌ها بر این واقعیت مبتنی است که بدن اغلب کلاژن جدید را در طی این دو ماه اول پس از تغییر شکل بینی تولید می‌کند. این کلاژن است که در نهایت بافت اسکار ایجاد می‌کند. این جراحان بینی معتقدند که بهترین زمان برای استفاده از کورتون در طول این فاز اولیه بهبودی می‌باشد، زیرا این زمان آغاز فرایند ایجاد بافت اسکار است.

برخی از پزشکان نیز ترجیح می‌دهد قبل از تزریق کورتون در بینی، حداقل ۳-۴ ماه پس از عمل جراحی زیبایی بینی صبر کنید. در این مرحله از روند بهبودی، اکثر بیماران رینوپلاستی شروع به مشاهده تغییر در شکل بینی می‌کنند. همچنین در این مرحله است که شما می‌توانید تغییرات ظریف در شکل بینی را بهتر مشاهده نمایید. تزریق کورتون در اینجا برای کمک به شکل دهی بیشتر بینی عمل می کند. تاخیر برای تزریق در این نقطه نیز بهتر است، زیرا کمتر احتمال دارد که ایجاد بافت اسکار خوب را به خطر اندازید.

بر خلاف باور عمومی، تزریق کورتون در بینی در این مرحله از روند بهبودی نیز می‌تواند به طور موثری بافت زخم در حال حاضر ایجاد شده را درمان کند.

مجموعه‌ای از تزریقات

در بسیاری از بیماران رینوپلاستی، تزریق کورتون به عنوان بخشی از مجموعه شات‌های استروئیدی انجام می‌شود. بیماران تحت عمل تغییر شکل بینی قطعا یک تزریق خواهند داشت و همه آنها به آن نیاز دارند. اما اغلب، برای دستیابی به نتیجه مطلوب برخی از افراد مجموعه‌ای از تزریقات کورتونی در طول زمان را دریافت می‌کنند. پزشکان معمولا ۶-۸ هفته بین تزریقات کورتون در بینی صبر می‌کنند.

عوارض

یکی از عوارض بالقوه تزریق کورتون در بینی، ایجاد تورفتگی در ناحیه تزریق است. همانطور که کورتون می‌تواند بافت اسکار رشد یافته را از بین ببرند، همچنین می‌تواند باعث حل شدن بافت‌های نرم طبیعی شود. این فرایند که در آن باف نرم از بین می‌رود، به آتروفی نیز شناخته می‌شود. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که محلول استروئیدی به پوست و چربی اطراف آن برسد و باعث آتروفی بافت نرم شود. اگر این اتفاق بیفتد، معمولا چند هفته صبر می‌کنیم و به سادگی بافت‌ها را مشاهده می‌کنیم. در اکثر موارد، بدن شما به صورت خود به خود بهبود می‌یابد و اگر همه بافت ترمیم نشود، برخی از حجم بافت نرم از دست رفته را بازمی‌گرداند. خوشبختانه، آتروفی ناخواسته بافت نرم پس از تزريق کورتون، بسيار شايع است، به خصوص اگر متخصص جراح بینی شما رويکرد محافظه کارانه‌تری در انتخاب غلظت و حجم کورتون داشته باشد.