جراحی پروتز چانه

جراحی پروتز چانه

جراحی پروتز چانه یا جراحی ایمپلنت چانه ، نوعی عمل جراحی زیبایی است که می تواند با افزایش طول و عرض چانه و نیز تقویت خط فک ، باعث تقویت کانتور صورت و متعادل سازی صورت گردد. در ادامه مقاله با دکتر فرزاد پرویزیان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی همراه باشید. لازم به ذکر است که پروتز چانه می تواند به منظور ایجاد تقارن در چهره و متعادل سازی صورت ، به طور مجزا انجام شود و هم می تواند با سایر جراحی ها همراه گردد.

جراحی پروتز چانه

ضرورت جراحی پروتز چانه

چانه مهمترین ویژگی زیبایی شناختی در بخش تحتانی صورت است که در زیبایی و هارمونی چهره نقش بسزایی دارد ؛ به طوری که بعد از بینی ، چانه مهم ترین عضو صورت است که زیبایی چهره تا حدود قابل توجهی تحت الشعاع آن قرار دارد. قاعدتا یک چانه عقب رفته و کوچک ، تاثیر سوء بر زیبایی صورت گذاشته و حتی سبب می شود بینی فرد از آن چه که هست بزرگ تر به نظر برسد ؛ در نتیجه این مسئله از میزان اعتماد به نفس می کاهد و حتی در مواردی مانع حضور فرد در اجتماع می گردد. امروزه جراحي پروتز چانه ، راهکاری موثر و کارآمد برای افرادی می باشد که از مشکل کوچک بودن چانه یا عقب بودن چانه رنج می برند ، این جراحی باعث تقویت خط فک شده و از بروز بافت نرم در قسمت زیرین چانه و تشکیل غبغب جلوگیری می کند. به طور کلی دو روش جراحي پروتز چانه و جراحی جینوپلاستی ( جراحی فک ) ، جهت بهبود نسبت های تحتانی صورت وجود دارد.

پروتز چانه

پروتز چانه ، متداول ترین راه حل برای اصلاح و تقویت چانه به شمار می رود. عمل جراحی پروتز چانه در واقع یک جراحی سرپایی است که بدون ایجاد تغییر در آناتومی و ساختار فک بیمار ، سبب ایجاد حجم و ساختار متناسب در فک می گردد.

جراحی فک یا جینوپلاستی

جینوپلاستی ، نسبت به جراحی پروتز چانه یک روش پیچیده تر است که در حقیقت باعث تغییر شکل استخوان فک می شود. جینوپلاستی تکنیکی است که غالبا برای اصلاح ناهنجاری های فکی یا برای تعدیل چانه در افرادی که عقب رفتگی چانه در آن ها به حدی است که با کاشت ایمپلنت نمی توان به هارمونی متناسب دست یافت ؛ مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به پروتز پرداخته ایم ، جهت کسب اطلاعات کافی در این زمینه با ما همراه باشید.

آناتومی چانه و فک

فک پایین یا فک تحتانی به عنوان قاب صورت شناخته می شود و پایه و اساس بافت های نرم صورت و گردن را نیز فراهم می کند. چانه ، به برجستگی موجود در استخوان فک پایین گفته می شود که جزئی ترین بخش از صورت را تشکیل می دهد ولی در عین حال ، به عنوان یکی از مؤلفه های اصلی تعیین کننده شکل صورت به شمار می رود. برخی افراد از هنگام تولد با کوتاه بودن چانه و عدم برجستگی چانه مواجه هستند. اما به طور کلی افزایش سن نیز می تواند بر میزان پروجکشن ( برجستگی ) چانه تاثیر منفی بگذارد. بدین نحو که با بالا رفتن سن ، فرآیند جذب تدریجی استخوان اتفاق می افتد و این مسئله منجر به کاهش قد فک پایین و کاهش پروجکشن چانه می گردد. در نتیجه این اتفاق ، منتج به ضعف چانه شده و سبب بر هم خوردن تعادل در ناحیه دو سوم تحتانی صورت می شود.

مزایای انجام جراحی پروتز چانه چیست؟

  1. بهبود برجستگی چانه
  2. جراحی با نتیجه ماندگار و دائمی
  3. تقویت ساختار ضعیف استخوانی چانه
  4. ایجاد یک خط فک مشخص و متعادل و کانتور زیبا
  5. بازگرداندن حجم از دست رفته و ایجاد یک حجم مناسب
  6. دست یابی زیبا جو به ظاهری طبیعی و جوان و دلخواه
  7. پروتز چانه و کمک به خوش فرم تر به نظر رسیدن گونه ها
  8. تغییر سایز ایمپلنت با توجه به خواسته زیبا جو و متناسب با چهره ایشان
  9. روشی کاملا ایمن و کم تهاجم ، که می تواند سبب ایجاد هماهنگی و تعادل میان صورت و گردن شود
جراحی پروتز چانه

ارزیابی موقعیت قرارگیری چانه

ساده ترین راه برای ارزیابی موقعیت چانه و ناسازگاری احتمالی آن با صورت ، اندازه گیری نسبت خط چانه با نوک بینی است. در این راستا با قرار دادن یک خط روی عکسی از نمای صورت بیمار ، می توان موقعیت ایده آل چانه را تعیین کرد. چنانچه چانه فرد پشت این خط قرار بگیرد ، به منزله چانه عقب رفته قلمداد شده و می توان از طریق جینوپلاستی یا جراحی پروتز چانه اقدام به اصلاح آن نمود.

تقویت چانه با جراحی پروتز چانه

پروتز چانه با تقویت موضعی استخوان فک پایین ، سبب کانتور صورت شده و به طور کلی با بهبود اندازه و فرم چانه به ایجاد توازن بیشتر در صورت می انجامد و منجر به افزایش تناسبات صورت شده و سبب بهبود حالت چهره و افزایش زیبایی فرد می گردد. پروتز چانه در واقع با جلو آوردن چانه و عضله سطحی گردن موجب می شود ، خط فک تقویت شده و صورت فرد حالتی متعادل به خود بگیرد.

دکتر فرزاد پرویزیان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و میکروسرجری و از برترین جراحان پروتز چانه در استان تهران می باشند ، لذا شما عزیزان می توانید در صورت تمایل به انجام جراحی پروتز چانه با اطمینان خاطر از ماحصل جراحی به مطب دکتر پرویزیان مراجعه فرمایید.

جراحی پروتز چانه با چه روندهایی قابل ترکیب است ؟

داشتن چانه ای با برجستگی مناسب ، به خلق تقارن و تعادل در صورت کمک می کند. تصور می شود که داشتن چانه ضعیف ، مثلاً چانه ای که با گردن یکی شده و تفکیک مشخصی بین آن ها وجود ندارد ، باعث می شود که فرد اعتماد به نفس خود را از دست بدهد. جراحی چانه ، گزینه ای است که بیماران اغلب آن را به همراه سایر روندهای زیبایی انجام می دهند. برخی از این روندها عبارتند از:

  • لیفت صورت
  • بلفاروپلاستی
  • رینوپلاستی
  • لیفت گردن
  • پروتز لب
  • اتوپلاستی
  • تزریق چربی

چگونه برای جراحی پروتز چانه آماده شویم ؟

جراحی پروتز چانه شما ، تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود. بر حسب دامنه روند ، پزشک بین یک تا چند ساعت بر روی چانه شما کار می کند. البته ، مشروط بر اینکه جراحی زیبایی دیگری با جراحی پروتز شما ، ترکیب نشده باشد. در این صورت ، طول مدت جراحی بیشتر خواهد بود. قبل از ورود به مرحله جراحی ، پزشک می تواند با استفاده از سیستم پیشرفته تصویر برداری 3D Vectra ، تصاویر چانه تان قبل و بعد از عمل را به شما نشان دهد. این کار در طول اولین جلسه مشاوره انجام می شود.

جراحی پروتز چانه

اقداماتی که برای آماده شدن قبل از جراحی پروتز چانه ، باید انجام دهید عبارتند از:

  1. تهیه کمپرس یخ و پانسمان
  2. مرخصی گرفتن از محل کار
  3. ترک سیگار حداقل دو هفته قبل از جراحی
  4. عدم نوشیدن و خوردن از شب قبل از جراحی
  5. اجتناب از مصرف لوسیون ، کرم ، آرایش یا اصلاح اطراف صورت و چانه
  6. انجام هماهنگی های لازم ، با یکی از دوستان یا نزدیکان جهت بازگرداندن شما به منزل ، بعد از تکمیل روند

خطرات جراحی پروتز چانه چیست ؟

جراحی همیشه خطراتی به همراه دارد و پروتز ، نیز از این امر مستثنی نیست. برخی افراد نگران لیز خوردن ایمپلنت و خارج شدن آن ، از موقعیت خود یا خارج شدن چانه از شکل طبیعی می باشند. پاسخ به این نگرانی ها ، منفی است. البته برخی عوارض جانبی دیگر در جراحی پروتز چانه ، وجود دارد که در زیر به ذکر آن ها می پردازیم:

  • خونریزی شدید
  • پس زدن ایمپلنت از طرف بدن
  • آسیب دیدگی احتمالی عصب در بخش تحتانی صورت/ لب
  • عفونت ( که می تواند به نیاز به برداشتن ایمپلنت منجر شود)

برش های مورد نیاز در پروسه ایمپلنت چانه در کدام نواحی ایجاد می شوند؟

در تکنیک جراحی پروتز چانه ، بهترین پزشک در تهران دکتر فرزاد پرویزیان ، با توجه به مشکلات موجود برش ها را تنها در ناحیه نیز ایجاد خواهد کرد که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

برش های خارجی

در این تکنیک در نواحی چین زیر چانه برش های خارجی توسط جراح ایجاد می شوند. قرار دادن پروتز در این پروسه بسیار آسان تر بوده زیاد پزشک دسترسی کافی را به تمامی فضا دارد و سبب می شود تا پروتز به صورت کاملا دقیق نیز جای گذاری شود. البته باقی ماندن محل برش بر روی پوست تنها مشکل آن بوده ، که توسط پماد های درمانی نیز  آثار آن از به مرور زمان بین می رود.

برش های داخل دهانی

بر خلاف تکنیک جراحی پروتز چانه با استفاده از برش های خارجی ، در این تکنیک برش ها در داخل دهان و از ناحیه ای از لب پایین که به لثه متصل شده است ایجاد خواهد شد. هیچ یک از برش ها بعد از بهبودی کامل محل برش و بخیه خورده قابل مشاهده نخواهد بود ، اما با توجه به دشواری قرار دادن پروتز امکان بروز عفونت ، البته تنها در برخی موارد بسیار نادر وجود خواهد داشت. همچنین بهتر است بدانید که قرار دادن پروتز در این مواقع کار بسیار دشواری خواهد بود زیرا دسترسی پزشک همانند نوع خارجی بسیار زیاد نمی باشد.

ریکاوری جراحی ایمپلنت چانه چگونه است ؟

درست بعد از جراحی پروتز چانه ، پزشک چانه شما را پانسمان می کند. این پانسمان باید به مدت دو الی سه روز بر روی صورت باقی بماند. چانه و صورت شما در طول این مدت بسیار حساس است. همچنین ممکن است درد را در طول این مدت ، تجربه کنید. البته ، درد دوره ریکاوری با مصرف داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک ، قابل کنترل می باشد.

در طول چند روز اول بعد از جراحی پروتز چانه ، جویدن دشوار می باشد. پزشک خوب و با تجربه دکتر پرویزیان در تهران ، دنبال کردن یک رژیم غذایی حاوی غذاهای نرم و مایعات ، را به شما توصیه می کند. در ناحیه صورت خود ، احساس کشیدگی ، سفتی و تورم می کنید. این حالت ، به مرور زمان معمولاً بعد از یک هفته رفع می شود. در طول چند روز ، خونریزی اتفاق خواهد افتاد. سپس ، در طول یک دوره شش هفته ای ، صورت کم کم شکل می گیرد و شما می توانید ، نتایج درمان را مشاهده کنید.

دقت داشته باشید که دوره بهبود شما ، یک دوره زمانبر است. بنابراین منطقی است تا زمانی که در دوره بهبود به سر می بری د، از انجام فعالیت هایی که صورت شما را درگیر می کند ، خودداری کنید. کبودی و تورم به مرور زمان رفع می شوند و بعد از آن ، چانه شما قوی تر خواهد شد. شما می توانید از تجربیات خوشایند رضایت از چهره و داشتن لبخندی زیبا ، لذت ببرید.

هزینه پروتز چانه

تعیین هزینه جراحی پروتز چانه ، مستلزم انجام معاینات مورد نیاز توسط جراح فوق تخصص پلاستیک می باشد ؛ لذا جهت اطلاع از هزینه دقیق این جراحی می بایست به فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی مراجعه نمود. قیمت گذاری ، بر حسب دامنه درمان یا جراحی ، متغیر است. پزشک در جلسه مشاوره ، با در نظر گرفتن هزینه های جانبی از قبیل تهیه گن ، داروها ، تست های پزشکی و محصولات مورد نیاز برای دوره ریکاوری ، به اضافه هزینه خود جراحی ، قیمت دقیق ایمپلنت چانه شما را تعیین می کند.

 

مطالب مرتبط