04 مارس

خونریزی از گوش؛علت و درمان

دیدن خون به ویژه مشاهده خونریزی از گوش، می‌تواند ترس برانگیز باشد. خونریزی چه در حد یک یا دو قطره و چه خونریزی مداوم باشد، ضروری است که علت خونریزی را دریابیم. ممکن است تعجب کنید که بفهمید گوش شما اصلا آسیبی ندیده است، زیرا خون ممکن است از منبع دیگری در بدن سرچشمه گرفته باشد. خونریزی گوش همواره دلیلی برای انجام اقدامات لازم از سوی پزشک است. برخی از علل خونریزی گوش می‌توانند خطرناک باشند. به محض آگاهی از خونریزی، به پزشک مراجعه کنید. این امر به ویژه در صورتی که خون از گوش شما بیرون می‌آید و اخیرا دچار ضربه به سر شده باشید، مهم است. از علل شایع خونریزی گوش و درمان‌های ممکن آگاهی پیدا کنید.

علائم خونریزی گوش از چکه کردن خفیف خون تا علائم آسیب شدید متفاوت می‌باشد. خونریزی گوش بسته به اینکه آیا ناشی از عفونت، صدای بلند یا اختلالی در سلامتی است، ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی فوری داشته باشد یا در طول زمان به طور خود به خود بهبود یابد. باید مراقب باشید علائم دیگری که تجربه می‌کنید نیاز به کمک پزشکی دارد یا خیر. متخصص گوش و حلق وبینی در هنگام ارزیابی وضعیت شما سؤالات متعددی مطرح می‌کند. ضروری است که هر گونه اطلاعات لازم را به طور واضح به اشتراک بگذارید تا به پزشک در تشخیص دقیق و تجویز درمان مناسب کمک کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره 02122769519 تماس بگیرید.

دلایل و عوارض

هر گونه ترشح از گوش، شامل خون، به اوتوره شناخته می‌شود. خون، پارگی یک رگ خونی در جایی از بدن را نشان می‌دهد. علل خونریزی گوش ممکن است از ساییدگی یا بریدگی خفیف تا یک بیماری جدی، معمولا همراه با علائم مرتبط متفاوت باشد.

پرده گوش پاره شده

پارگی پرده گوش می‌تواند به راحتی در اثر تغییر در فشار هوا، صداهای بلند، عفونت، یا یک شی وارد شده در کانال گوش، مانند گوش پاک کن، اتفاق بیفتد. برخی از موارد آسیب به پرده گوش ممکن است در صورت عدم خونریزی و بهبودی خود به خود، بدون توجه باقی بمانند.

شیء

اگر پوشش کانال گوش يا پرده آن با گوش پاک کن، مداد، اسباب بازي يا مواد غذایی پاره شود، خونريزی می‌تواند در گوش خارجی ایجاد گردد. این خونریزی می‌تواند با تمیز کردن سطح گوش با یک شیء یا در صورت هل دادن شیء عجیبی توسط کودک در داخل گوش اتفاق بیفتد.

شکستگی جمجمه

ضربه شدید به سر، در صورتی که رگ‌های خونی در حین برخورد پاره شوند، می‌تواند باعث خونریزی گوش شود.

تب هموراژیک یا خونریزی دهنده

در نتیجه تب خونریزی دهنده، خونریزی گوش ممکن است در اثر کشیده و پاره شدن رگ‌های خونی رخ دهد. این وضعیت از طریق هر یک از چهار ویروس عفونی ابولا، تب لاسا، تب ماربورگ و تب زرد ایجاد می‌شود.

پولیپ گوش

پولیپ گوش که به پولیپ سمعی نیز شناخته می‌شود، رشد پوست است که ممکن است در اثر ترکیبی از یک آسیب جزئی با سابقه عفونت‌های مکرر ایجاد شود. این پولیپ می‌تواند در پرده گوش و یا در امتداد کانال گوش پیدا شود.

اوتیت مدیا بدخیم

این عفونت شایع نیست، اما می‌تواند باعث خونریزی از گوش شود، زیرا بر استخوان‌های کانال گوش و همچنین پایه جمجمه تاثیر می‌گذارد. این وضعیت ادامه یک عفونت گوش خارجی است که به گوش شناگران شناخته می‌شود.

لختگی درون عروقی منتشر شونده

لختگی درون عروقی منتشر شونده به انسداد عروق خونی کوچک به علت لخته شدن خون گفته می‌شود. این حالت، یک اختلال نادر است که باعث خونریزی از قسمت‌های مختلف بدن، از جمله گوش می‌شود.

سایر علائم

برای تعیین علت خونریزی از گوش، باید صرف نظر از شدت نشانه‌ها، به دنبال هر گونه علائمی که ممکن است تجربه کنید، باشید. اگر موارد زیر را دارید، مراقب باشید:

•  ضعف در صورت
  • وزوز گوش
  • درد گوش
  • مشکل شنوایی

در صورتی که مقدار زیادی خون از گوش خارج شود یا خونریزی متوقف نشود، باید به دنبال اقدام پزشکی باشید. اگر خونریزی شدید یا بدون وقفه با یکی از علائم زیر همراه باشد، به مرکز اورژانس مراجعه کنید:

• زنگ گوش
  • از دست دادن شنوایی
  • درد گوش
  • عدم تعادل
  • ضعف
  • گودی عمیق و تیره زیر چشم‌ها
  • ترشح از گوش با بوی شدید

تشخیص

هنگامی که پس از خونریزی گوش به پزشک مراجعه می‌کنید، پزشک شما در ابتدا معاینه فیزیکی را انجام می‌دهد و گوش‌ها، گردن، سر و گلو را بررسی می‌کند. او یک سوابق کامل پزشکی و جزئیاتی مربوط به زمانی که خونریزی آغاز شده و چه چیزی ممکن است علت آن باشد، از شما خواهد پرسید.

اگر به تازگی تجربه افتادن یا تصادف داشته‌اید، پزشک می‌تواند مطمئن شود که خونریزی شما به علت آسیب و ضربه است. پزشک ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری یا تست‌های آزمایشگاهی را برای تأیید تشخیص یا بررسی آسیب‌های دیگر تجویز نماید.

در موارد شدید، این وضعیت یک مورد اورژانسی در نظر گرفته می‌شود. پزشک ممکن است برای انجام آزمایشات بیشتر، شما را به بیمارستان یا مرکز مراقبت‌های ویژه منتقل کند، که در آنجا پزشکان و پرستاران می‌توانند بروز تغییرات در زمان هوشیاری شما را به دقت بررسی نمایند.

اگر علت خونریزی مشخص نباشد، پزشک ممکن است معاینه کامل‌تری را انجام دهد. پزشک می‌تواند از یک اتوسکوپ برای مشاهده داخل گوش شما استفاده کند و به دنبال آسیب، جرم، یا علت دیگر باشد. اگر در این معاینه چیزی دیده نشود، آزمایش‌های تصویربرداری دیگری مانند اشعه ایکس یا سی تی اسکن می‌تواند سودمند باشد. تست‌های آزمایشگاهی نیز ممکن است برای ارزیابی عفونت انجام شود.

درمان خونریزی گوش

هنگامی که پزشک تشخیص می‌دهد که چه چیزی موجب خونریزی گوش شما شده است، هر دو شما می‌توانید با هم همکاری کنید تا یک درمان مناسب برای شما یافت شود. درمان‌های خونریزی گوش، علت زمینه ایجاد کننده آن را برطرف می‌کنند. هنگامی که علت درمان می‌شود، خونریزی متوقف می‌گردد. این درمان‌ها عبارتند از:

• آنتی بیوتیک‌ها: آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند برخی از عفونت‌ها را درمان و برطرف کنند. با این وجود، تمام عفونت‌های گوش به آنتی بیوتیک‌ها پاسخ نمی‌دهند. عفونت‌های ویروسی با درمان آنتی بیوتیکی درمان نمی‌شوند.
  • منتظر بودن: بسیاری از علل زمینه‌ای خونریزی گوش با گذشت زمان، به خودی خود برطرف می‌شوند. این درمان رایج ترین روش برای درمان پارگی پرده گوش و ضربه مغزی و یا انواع دیگری از ضربات سر قابل مشاهده است. در طول روزها و ساعات پس از آغاز خونریزی، پزشک از شما می‌خواهد که هر گونه تغییری را گزارش دهید. درمان دیگر نیز ممکن است مورد نیاز باشد.
  • داروهای درمان درد: داروهای مسکن بدون نسخه ممکن است ناراحتی و احساس تحریک درد ناشی از عفونت گوش، آسیب و یا مشکلات فشاری را برطرف کنند.
  • کمپرس گرم: یک دستمال پارچه‌ای را با آب داغ یا گرم خیس کنید. پارچه را روی گوشی که درد می‌کند قرار دهید. حرارت کمپرس گرم به آرامی درد و ناراحتی را کاهش خواهد داد.
  • از گوش خود محافظت کنید: تا زمانی که پزشک شما تکمیل درمان را تایید نکرده، از پوشش یا گوش گیری برای گوش استفاده کنید تا از ورود آب و آشغال به داخل گوش تان جلوگیری نمایید.

با رعایت نکات زیر، خطر ابتلا به عوارض بیشتر در طول درمان را کاهش دهید:

• از قرار دادن هر شی در گوش، حتی در گوش خارجی اجتناب کنید.
  • هنگامی که وضعیت موجود درمان شد، استفاده از هندزفیری را محدود کنید.
  • همواره در هنگام قرار گرفتن در آب، مانند زمان دوش گرفتن و شنا، از گوش گیر استفاده کنید.
  • برای پاک کردن خون داخل گوش از استفاده از محصولاتی مانند آب یا روغن خودداری کنید.

دکتر پرویزیان
دکتر فرزاد پرویزیان- فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و میکروسرجری