انواع روش های پروتز لب

انواع روش های پروتز لب

انواع روش های پروتز لب : با وجودی که روش‎های تزریق ژل همچون تزریق رژودرم، رستیلان، و کولاژن دارای مزیت‌های متعدد همچون ساده بودن استفاده و ریکاوری سریع هستند، این روش‌ها نمی‌توانند نتایج درمانی طولانی مدت برای فرد بیمار به همراه داشته باشند.

به این ترتیب لازم است این روش‌های درمانی هر 6 تا 12 ماه برای حفظ نتایج ایجاد شده بر روی بیمار تکرار شوند. به همین خاطر، دکتر پرویزیان معمولاً به بیماران خود توصیه می‌کند از عمل پروتز لب به عنوان یک راهکار درمانی جهت دستیابی به ظاهر طبیعی و نیز نتایج ماندگار و طولانی مدت استفاده نمایند.

انواع روش های پروتز لب

در صورت تمایل، دکتر پرویزیان می‌تواند روش درمانی برجسته کردن لب ها را با استفاده از تزریق چربی نیز برای شما انجام دهد.

به این ترتیب در جلسه مشاوره اولیه، دکتر پرویزیان درباره مزایا و معایب هر یک از این روش‌ها بطور دقیق با شما صحبت خواهد کرد.

دستیاران دکتر پرویزیان آماده پاسخگویی به هر گونه سوال شما در زمینه انواع روش‌های برجسته کردن لب‌ها هستند. جهت دریافت وقت مشاوره، پرسیدن سوال و گرفتن نوبت می‌توانید با شماره تلفن 09039408200 تماس حاصل فرمایید.

مزایای روش درمانی پروتز دائم لب چیست؟

این روش درمانی برای پزشک شما این امکان را ایجاد می‌کند تا روش درمانی حجیم کردن دائمی لب ها را بدون خطرات معمول در هنگام استفاده از روشهای موقتی تزریق ژل برای شما انجام دهد.

به این ترتیب با دستیابی به نتایج دائمی در این رابطه، دیگر نیازی به تکرار این درمان بر روی بیمار در فواصل زمانی کوتاه مدت نخواهد بود.

این روش درمانی از نظر هزینه در مقایسه با سایر روش ها مقرون به صرفه میباشد. به این ترتیب پروتزهای لب مدرن به صورت متفاوت از گذشته در لبهای بیمار کار گذاشته میشوند و به همین خاطر خارج کردن آنها از لبها در صورت تمایل بیمار یا ابراز علاقه وی نسبت به داشتن لبهای کوچکتر یا بزرگتر به سادگی امکان پذیر میباشد.

سایر مزایای این روش درمانی به شرح زیر هستند: حداقل سطح تهاجم؛ دوره ریکاوری بسیار سریع، سازگاری کامل پروتز با بافت بدن انسان؛ دستیابی به ویژگیهای ظاهری بر اساس نظر بیمار، ماندگاری و دوام طولانی مدت؛ قابلیت بازگشت نتایج درمان؛ نرم و غیر قابل تشخیص بودن پروتز از بافت اطراف آن.

انواع پروتزهای قابل استفاده برای برجسته کردن لب ها چه هستند؟

رایجترین نوع پروتز از مادهای مصنوعی به نام ePTFE ساخته می شود.

در عمل ePTFE یک ماده سفید لاستیک مانند است که به صورت کاملاً استریل فقط برای بکارگیری در مصارف پزشکی تولید می شود. این ماده برای اولین بار در دهه 1970 به عنوان جایگزین برای بخشهای کوچک از رگهای انسان مورد استفاده قرار گرفت.

از آن زمان به بعد، تا کنون بیش از 3 میلیون نفر از پروتزهای ساخته شده از این ماده استفاده کردهاند. در حال حاضر موارد استفاده اصلی از این ماده در حوزه پزشکی مربوط به پیوند یک رگ به رگ دیگر، ترمیم فتق، و بازسازی دیواره شکم میباشد.

طراحی این ماده به اشکال مختلف باعث شد بتوان از آن برای پروتزهای مورد نیاز در ناحیه چانه و گونه-ها نیز استفاده کرد.

به این ترتیب امروزه از این پروتزها برای پر کردن خطوط و چین و چروکهای ایجاد شده بر روی پوست صورت و نیز برجسته کردن لب‌ها استفاده میشود.

ماده مورد استفاده برای تولید پروتز هیچگاه با گذشت زمان تغییر شکل و اندازه نمیدهد و توسط بدن انسان جذب نمیگردد. در حقیقت به خاطر این شرایط، تاثیرات ناشی از استفاده از این نوع خاص از پروتز دائمی می باشد، اما امکان جایگزینی پروتز و بازگشت نتایج درمان در صورت تمایل بیمار در هر زمان در آینده وجود دارد.

امروزه انواع مختلفی از برندهای تجاری برای نوع درمانی این ماده وجود دارد که پزشک معالج ممکن است از این نامها برای توضیح پروتز برای شما استفاده کند.

در زمان پروتز لب چه اتفاقی می افتد؟

در جلسه مشاوره قبل از عمل دکتر پرویزیان، ایشان درباره مزایای و معایب انواع مختلف روشهای قابل استفاده برای برجسته کردن لبها با شما صحبت خواهد کرد.

در صورتی که شما تمایل داشته باشید از پروتز مصنوعی به این منظور استفاده کنید، لازم است بطور معمول بر روی پوست شما قبل از انجام عمل جراحی آزمایشهای خاص انجام شود تا به این ترتیب مطمئن شویم پوست شما نسبت به مواد بکار رفته در پروتز حساسیت نداشته باشد.

در طول جلسه مشاوره سابقه پزشکی بیمار از وی گرفته میشود تا به این ترتیب بتوان مطمئن شد دلیلی برای عدم استفاده از این روش درمانی برای بیمار وجود ندارد.

هنگامی که اطلاعات درمانی مورد نیاز کامل شد، معمولاً از بیمار خواسته میشود یک رضایت نامه در این رابطه امضا کند که معنی آن درک کامل بیمار از مزایا و خطرات بالقوه ناشی از عمل جراحی پروتز لب میباشد.

علاوه بر این ممکن است قبل و بعد از جراحی از ظاهر بیمار عکس گرفته شود تا به این ترتیب بتوان نتایج درمان را پس از تکمیل آن با وضعیت قبلی بیمار مقایسه کرد.

بی حسی

در هنگام عمل جراحی پروتز لب از تزریق مواد بی حسی موضعی برای بیمار استفاده میشود تا به این ترتیب به مقدار کافی نواحی اطراف ناحیه درمان بی حس شوند و بیمار دردی را در طول درمان احساس نکند.

علاوه بر این ممکن است در شرایط خاص برای بیمار از داروهای مسکن استفاده شود تا در طول درمان برجسته کردن لب  بیمار در حالت نیمه خواب قرار داشته باشد.

عمل جراحی

این عمل جراحی پیچیده نیست و انجام آن به زمان طولانی نیاز ندارد. معمولاً طول مدت لازم برای عمل جراحی با توجه به نوع پروتز استفاده شده برای بیمار در حدود 30 دقیقه میباشد.

در این زمان جراح 4 شکاف ریز در چهار گوشه دهان بیمار ایجاد میکند. سپس از طریق شکافهای ایجاد شده پروتز به لبهای بیمار وارد شده و انتهای پروتز پس از اندازه شدن آن با لبهای بیمار قطع میشود.

در نهایت شکافهای ایجاد شده با استفاده از یک نخ بخیه نازک قابل جذب یا غیر قابل جذب بسته خواهند شد.

تکرار عمل جراحی

در این حالت نیازی به تکرار عمل جراحی نیست، زیرا نتایج این روش درمانی دائمی و ماندگار میباشد.

به هر حال در صورتی که بیمار تمایل داشته باشد از مواد پروتز غیر دائمی استفاده کند، لازم است بطور مرتب برای کار گذاشتن پروتز جدید و تکرار عمل جراحی به پزشک مراجعه کند.

دوره ریکاوری برای پروتز لب چه مدت است؟

انواع روش های پروتز لب

مدت زمان لازم برای ریکاوری پروتز لب در حدود 1 تا 2 هفته با توجه به شرایط بیمار میباشد. به این ترتیب افراد بیمار احتمالاً میبایست از محل کار خود حداقل 3 روز پس از عمل جراحی مرخصی بگیرند و برای 2 تا 4 هفته پس از عمل جراحی نباید حرکتهای شدید یا فعالیتهای ورزشی انجام دهند.

در طول مرحله اولیه پس از عمل جراحی، بیمار از سیگار کشیدن منع میشود. علاوه بر این بیمار میبایست از داروهای مسکن و پمادهای تجویز شده برای کاهش ناراحتی خود استفاده کند.

برای مدت 4 تا 7 روز اول پس از عمل جراحی، بیمار میبایست فقط غذاهای نرم مصرف کند و اجازه جویدن غذا به وی داده نمیشود.

به این ترتیب معمولاً به بیمار توصیه میشود در این دوره از مواد غذایی شبیه ژل، ماست یا پودینگ برای تغذیه استفاده کند.

چه مدت نتایج پروتز لب دوام و ماندگاری دارد؟

این شرایط بستگی به چگونگی عکس العمل بیمار به پروتز لب و مواد بکار رفته در پروتز دارد. به این ترتیب با تقبل هزینه پروتز لب ، نتایج این روش درمانی میتواند نیمه دائمی یا دائمی باشد.

بطور کلی در صورت استفاده از مواد طبیعی مثل کولاژن یا پروتزهای سازگار با بدن انسان، پروتز لب تقریباً بین 1 تا 2 سال دوام و ماندگاری دارد. در این شرایط بدن انسان با گذشت زمان پروتز را جذب کرده و باعث از بین رفتن پروتز میشود.

از طرف دیگر پروتزهای ساخته شده از مواد مصنوعی یا پلیمر به هیچ عنوان توسط بدن انسان جذب نمیشوند و به همین خاطر نتایج درمانی دائمی برای بیمار به همراه دارند.

آیا ناراحتی بیمار پس از پروتز لب زیاد است؟

در طول هفته اول پس از عمل جراحی پروتز لب، بیمار ممکن است با ناراحتی و عوارض پروتز لب متوسط تا شدید مواجه شود.

به همین خاطر برای کمک به بیمار جهت سپری کردن این دوره، لازم است بطور منظم از داروهای مسکن درد، پمادهای مخصوص یا بستههای یخ در صورت نیاز استفاده شود.

در این دوره لازم است بیمار به مقدار کافی استراحت کند و توصیههای دریافت شده از جراح خود را کاملاً جدی بگیرد.

مطالب مرتبط