عمل جراحی زیبایی پروتز سینه : عوارض و هزینه

جراحی پروتز سینه و واقعیت های ناگفته!

همه انسان ها به طور طبیعی میل به زیبا و جذاب تر دیده شدن دارند؛ همین عامل باعث شده که عمل های جراحی رفته رفته مخاطبان و متقاضیان بیشتری پیدا کنند. جراحی پروتز سینه یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی است. از زمانی که این جراحی آغاز به مطرح شدن کرد، عوارض، داستان ها و خطرهای بسیار زیادی در خصوص آن مطرح شد که برخی از آنها واقعی و برخی دیگر شایعه یا بزرگنمایی بیش از حد بود. همانطور که میدانید و احتمالا در اطراف خود دیده باشید، افراد زیادی جراحی پروتز سینه را انجام داده اند، بدون اینکه دچار عوارض خطرناکی شده باشند. در این مقاله تمام اطلاعات و آگاهی های لازم درباره جراحی پروتز سینه، نحوه انجام آن، انواع پروتز سینه، مزایا و عوارض آن را مطرح کرده ایم. زیرا چنانچه شما قصد اقدام برای این جراحی را داشته باشید یا حتی به طور سطحی گاهی به آن فکر کنید، لازم است دانش کافی و چشم انداز واضحی از روند انجام و نتیجه آن داشته باشید.

بزرگ کردن سینه با جراحی پروتز سینه

به دنبال این عوامل و اشتیاق انسان به معیار های زیبایی اندام، روش های مختلفی اعم از جراحی و اقدامات غیر جراحی برای بزرگ کردن سینه ابداع و توصیه شده اند. اما میزان اثربخشی و ماندگاری هرکدام چقدر است؟!

جراحی پروتز سینه، با اسامی مختلفی از قبیل اصلاح سینه یا بزرگ کردن پستان نیز شناخته می‌ شود. اما مسئله ای که دستیابی به آن مهم است، افزایش سایز سینه ها و بهبود فرم ان ها است؛ جراحی بزرگ کردن سینه با پروتز یکی از اساسی ترین روش ها در راستای تحقق این هدف بوده و در واقع از پرطرفدارترین اعمال جراحی زیبایی در میان بانوان به شمار می رود.

بهترین جراح پروتز سینه

انتخاب یک مرکز مناسب در نتیجه اثربخش بسیار تاثیر گذار است.

پروتز سینه اشکی

این یکی از پرطرفدارترین انواع مدل هاست که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته.

پروتز سینه گرد

این یکی از پرکاربردترین انواع مدل هاست که عوارض کمی دارد.

ماندگاری پروتز سینه

ماندگاری تا میزان زیادی به جنس پروتز و مراقبت ها بستگی دارد.

عوارض پروتز سینه

عوارض و معایب با رعایت برخی نکات قابل کنترل است که به آن پرداختیم.

مراقبت‌های پروتز سینه

مراقبت ها و نکات به بهبودی سریع تر کمک به سزایی می‌کند.

تفاوت پروتز سینه و تزریق چربی

هر کدام از این روش ها برای افزایش حجم سینه مزایای خود را دارد.

ترمیم جای بخیه پروتز سینه

تاثیر بهبودی سریع در جای بخیه از جمله مواردی است که در زیبایی کمک می‌کند.

آمادگی قبل پروتز سینه

آمادگی قبل از جراحی به شما در حفظ آرامش کمک خواهد کرد.

جراحی پروتز سینه چیست؟

پروتز سینه، در واقع یک وسیله است که از طریق جراحی در پستان ها قرار می گیرد. اگر بخواهیم شکل پروتز سینه را توصیف کنیم، می توانیم بگوییم شبیه به صدف هایی از جنس سیلیکون هستدن که داخل آنها از ژل سیلیکونی یا سالین (آب نمک استریل) پر شده است.

جراحی پروتز سینه مانند سایر جراحی های زیبایی باید توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی انجام شود.

انگیزه های افراد از انجام جراحی پروتز سینه می تواند بسیار متفاوت باشد. ممکن است فردی در اثر جراحی سرطان پستان، سینه خود را از دست داده باشد و برای بازسازی و ترمیم آن بخواهد جراحی پروتز سینه را انجام دهد؛ در حالیکه فردی دیگر مایل است زیبایی اندام خود را بهبود بخشد و سینه های بزرگتر و زیباتری داشته باشد.

بنابراین جراحی پروتز سینه هم می تواند بمنظور ترمیم و بازسازی پستان و هم برای بزرگ کردن و افزایش سایز آن انجام شود.

جراحی پروتز سینه چگونه انجام می شود؟

روند جراحی مخصوص به هر فرد، دارای جزییاتی است که براساس شرایط ویژه همان فرد برنامه ریزی خواهند شد. در حالت کلی در جریان جراحی پروتز سینه، اقدامات زیر صورت می گیرد:

  • بیمار در وضعیت بیهوشی قرار داده خواهد شد تا هم دچار درد ناشی از عمل نشود و هم هیچ تکان و حرکت خودآگاه یا ناخودآگاهی نداشته باشد. زیرا کوچکترین تکان یا حرکت می تواند دردسرساز باشد!
  • سپس جراح پلاستیک برش ها را در مناسب ترین قسمت پستان که کمتر دیده می شود، ایجاد خواهد کرد. هر برش ویژگی های اختصاصی خود را دارد که تصمیم درباره انتخاب بهترین نوع آن برای هر بیمار، به عهده جراح است.
  • پروتز ها از طریق برش وارد شده و در زیر بافت سینه و ماهیچه‌های سینه یا بین ماهیچه‌های سینه و قفسه سینه قرار می‌گیرند

آیا من فرد مناسبی برای انجام عمل پروتز سینه هستم ؟

این جراحی برای شما مناسب است اگر:

  • نسبت به اندام خود احساس خوبی ندارید.
  • می خواهید ظاهر طبیعی خود را حفظ کنید.
  • شکل و اندازه سینه های شما ناموزون و یا نامتقارن است.
  • سینه های شل و افتاده دارید.
  • لباس هایی که دوست دارید را نمی توانید بپوشید.
  • جراحی سرطان سینه انجام داده اید و قصد ترمیم و بازسازی پستان دارید.
جراحی پروتز سینه

مشاوره قبل از جراحی پروتز سینه

فوق تخصص جراحی زیبایی و پلاستیک، در طول مشاوره بیمار را ارزیابی خواهد کرد و بعد از شنیدن شرح حال کامل و درخواست بیمار، گزینه های مطلوب را برای او مطرح خواهد کرد. در این جلسه درباره جراحی توضیحات کامل و مفصل به بیمار ارائه می‌شود.

جراح با بررسی اندازه و شکل فعلی سینه، می تواند مناسب ترین محل برش و جاگذاری پروتز(ایمپلنت) را به بیمار توصیه کند. در طی مشاوره درباره سایز و شکل ایده آل سینه صحبت خواهد شد تا جراح بتواند بهترین راه دستیابی به نتیجه مطلوب شما را پیدا کند. درباره مواردی از قبیل تفاوت بین ایمپلنت های گرد و قطره اشکی، این که بهتر است پروتز ها بر روی عضله یا زیر آن باشند نیز صحبت خواهد شد.

مزایای پروتز سینه

از مزایای آن می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. افزایش حجم و اندازه سینه
  2. دوام طولانی ( پروتز ها معمولا تا پانزده سال و یا بیشتر دوام دارند )
  3. اگر از سایزهای مختلف پروتز استفاده شود، می‌ توان تقارن سینه را به کمک آن بهبود بخشید.
  4. این عمل می‌ تواند شلی و آویزان بودن سینه ها را بهبود ببخشد ( ممکن است برای یک میزان قابل‌ توجه از شلی سینه، نیاز باشد همزمان با پروتز سینه، جراحی لیفت سینه نیز انجام شود )
  5. می‌ تواند به افزایش حجمی از سینه که در اثر بارداری، شیردهی یا کاهش وزن از دست‌ رفته است کمک کند.
  6. به طور کلی جراحی می‌ تواند باعث افزایش اعتماد به‌ نفس شود.
00:38
truncate dir-rtl

پروتز سینه برای افراد لاغر

مناسب ترین سایز پروتز سینه

می دانیم که اغلب، بزرگ ترین نگرانی بیماران یافتن اندازه صحیح پروتز است. بنابراین پیش از جراحی، زمان کافی صرف خواهد شد تا جزئیات گزینه های پیش رو بررسی شوند و عکس های قبل و بعد از جراحی مشابه، به شما نشان داده می شود تا تصمیم درستی بگیرید.

پروتز ها بر اساس وزن؛ اندازه گیری می شوند ( سانتی‌متر مکعب یا گرم ). لازم به ذکر است که این پروتز با سایز مشابه در دو بیمار مختلف، نتایج متفاوتی ایجاد خواهد کرد.

در خصوص انتخاب مناسب ترین سایز پروتز سینه برای خود نگران نباشید! چرا که جراح به شما کمک خواهد کرد که سایزی از پروتز را انتخاب کنید که با بقیه بدن شما تناسب دارد.

ناگفته نماند که پس از توصیه های جراح در طی مشاوره، تصمیم نهایی به اولویت شخصی شما بستگی خواهد داشت.

انواع برش های رایج در جراحی پروتز سینه

سه نوع محل برش در جراحی وجود دارد :

  1. برش از زیر سینه: شایع ترین برش، برش از چین زیر سینه است که حدود 4 الی 5 سانتی متر است.
  2. برش از اطراف هاله قهوه ای رنگ سینه: در مواقعی که بخواهیم از طریق هاله سینه لیفت سینه انجام بدهیم یا مختصری افتادگی سینه وجود دارد و بخواهیم مینی لیفت سینه انجام بدهیم، این برش ایجاد می شود.
  3. برش از ناحیه زیربغل یا ناحیه Auxiliary

توجه داشته باشید که تعیین نوع برش به صلاحدید پزشک شما انجام می شود.

محل جایگذاری پروتز سینه

پروتز ها می توانند در یکی از نواحی زیر قرار داده شوند:

  • بعد از برش مناسب در سطح پوست، پروتز یا در زیر عضله قرار می گیرد یا روی عضله پکتورال یا همان عضله قفسه سینه.
  • محل گذاشتن پرتز سینه؛ بسته به نوع و حجم پروتز، وضعیت بدن بیمار و تشخیص جراح تعیین می شود.
  • روی عضله سینه ( زیر بافت پستان ): معمولا زمانی این کار صورت می گیرد که پوست اضافی وجود دارد و نیاز به پر شدن حجم پستان وجود دارد ( بعد از دوران شیردهی یا زمانی که سینه مانند یک کیسه خالی است ).
  • زیر عضله سینه (زیر سینه‌ ای): اگر پوست اضافی وجود نداشته باشد که نیاز به پر کردن آن باشد و جراح بتواند از عضله برای نگه داشتن پروتز در محل استفاده کند، این روش ترجیح داده می شود. همچنین یک لایه بافت در جلوی پروتز ایجاد می کند.

پروتز های زیر عضله متداول تر از نوع بالای عضله می باشند؛ اما جراح در این‌ باره ، بسته به انتخاب و وضعیت بدن بیمار ، به طور مفصل با وی صحبت خواهد کرد.

انواع جنس پروتز سینه

پیش از جراحی سینه، انتخاب جنس مناسب پروتز سینه از مواردی است که بسیار مهم و مورد توجه است. جراح پلاستیک بر اساس معاینات و بررسی های لازم و متناسب با شکل و فرم سینه هر فرد، اقدام به انتخاب جنس مناسب پروتز سینه خواهد کرد.

پوشش بیرونی تمام پروتزها از جنس سیلیکون می باشد، اما محتوی آن ها متفاوت است. از این حیث دو نوع پروتز سینه وجود دارد: پروتزهای آب نمکی یا سالین و پروتزهای پر شده با ژل.

پروتزهای آب نمکی

این نوع پروتزها حاوی محلول آب و نمک می باشند.

از مزایای این نوع پروتزها می توان به میزان برش کوچکی که جهت جایگذاری پروتز روی سینه ایجاد می گردد اشاره نمود.

همچنین این نوع پروتزها نیاز به بررسی کمتر و متعاقبا هزینه کمتری خواهند داشت.

باید به این نکته نیز اشاره نمود که احتمال ترکیدگی و نشت محلول در این نوع پروتزها بیشتر است که البته در صورت پارگی این پروتزها و نشت محلول از آن ها جای هیچ گونه نگرانی نیست ، زیرا محلول موجود در آن جذب بدن شده و به راحتی دفع می گردد.

پروتزهای سیلیکونی (ژلی)

این پروتزها حاوی ژل می باشند. از مزایای این نوع پروتزها می توان به باقی ماندن ژل درون پوشش سیلیکونی در صورت ترکیدن پروتز اشاره نمود. همچنین این پروتزها در هنگام لمس همانند سینه طبیعی می باشند. جهت جایگذاری این نوع پروتزها در سینه نیاز به برش بزرگتری وجود دارد و هزینه این نوع پروتزها در مقایسه با پروتزهای نمکی بیشتر می باشد.

پروتز سینه

شکل های مختلف پروتز سینه

انواع پروتز سینه از لحاظ شکل و فرم ظاهری به دو دسته قابل تقسیم است :

پروتز گرد

این نوع پروتزها علاوه بر حجم دهی به بخش زیرین سینه بخش بالایی سینه را نیز حجم می دهند. بنابراین پروتزهای گرد برای متقاضیان سینه های برجسته و گرد گزینه مناسبی می باشد. همچنین در جراحی های ترمیمی از این نوع پروتزها استفاده می گردد.

پروتز قطره اشکی یا آناتومیک

ساختار این نوع پروتزها شبیه به سینه طبیعی می باشد ، بدین صورت که در قسمت بالایی نسبت به بخش تحتانی پهنای کمتری دارند. افرادی که بافت سینه خودشان کم است یا اصلا بافت سینه ندارند ، افرادی که دچار افتادگی سینه هستند و افرادی که سایز سینه آن ها نامتقارن می باشد کاندید مناسبی برای استفاده از این نوع پروتزها هستند.

وزن ایمپلنت های سینه

در مورد وزن ایمپلنت های سینه می توان گفت که وزن ایمپلنت ها یا همان پروتزهای سیلیکونی سینه با توجه به سایز آن ها و حجم ژلی که داخل آن ها پر می شود متفاوت است ، به عنوان مثال یک پروتز که با 250 سی سی ، ژل پر شده تقریبا وزنی برابر 250 گرم دارد.

نکات جراحی پروتز سینه

ملاحظات و مراقبت های مربوط به دوران نقاهت متناسب با شرایط هر فرد، به او گفته خواهد شد. با این حال، در ادامه موارد مهم و کلی که باید بعد از جراحی پروتز سینه رعایت شوند را طبق فرمایشات دکتر فرزاد پرویزیان – فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، بیان کرده ایم:

  • به‌ طور کلی عمل پروتز سینه، به صورت سرپایی است اما شما می توانید تصمیم بگیرید که شب را در بیمارستان بمانید یا بعد از عمل فورا به منزل بازگردید. در جراحی‌ های پیچیده‌ تر، برای مراقبت بیشتر، نیاز است که شب در بیمارستان بمانید اما روز بعد از جراحی، مجاز هستید که به خانه بازگردید.
  • توصیه می‌ کنیم که بسته به ماهیت شغل تان، یک هفته از کار مرخصی بگیرید.
  • تا یک هفته بعد از عمل کاملا استراحت کنید.
  • توجه نمایید که جراح معالج تان به شما خواهد گفت که چه وقت به آهستگی شروع به انجام فعالیت ها و ورزش های روزانه خود  کنید.
  • به‌عنوان یک اقدام احتیاطی، توصیه می کنیم که هرچند سال، یک اسکن ام آر آی انجام دهید تا مطمئن شوید که همه چیز به خوبی پیش می رود.
  • همچنین توصیه می شود که به‌ طور مرتب سینه خود را بررسی کنید تا هرگونه تغییر در شکل، بافت و اندازه سینه را زیر نظر داشته باشید.

آیا نتیجه عمل پروتز سینه طبیعی به نظر خواهد رسید؟

پروتز ها به‌ گونه‌ ای طراحی‌ شده اند که حس طبیعی سینه را به وجود آورند و شبیه آن باشند.

لازم به ذکر است که پروتزهای سیلیکونی (به ویژه اگر پروتز، زیر عضله سینه قرار بگیرد) حس طبیعی تری را ایجاد می کنند.

آیا ممکن است بدن نسبت به سیلیکون حساسیت نشان بدهد ؟

ما به صورت روزمره در محیط زندگی خود در معرض سیلیکون قرار داریم. سیلیکون در بسیاری از لوازم منزل مثل پولیش،لوسیون های دست، برنزه کننده ها، ضد تعریق ها، صابون ها، غذاهای فراوری شده، البسه ضد آب و آدامس ها به کار رفته است.

اگرچه حساسیت ها نسبت به سیلیکون بسیار نادر است، اما امکان ایجاد حساسیت نسبت به هر ماده ای بر روی کره زمین وجود دارد.

متوسط عمری که می توان از یک ایمپلنت انتظار داشت چقدر است ؟

ایمپلنت ها تجهیزات مادام العمری نیستند، بنابراین احتمال تعویض آن ها در طول زندگی وجود دارد.

این دوره زمانی برای افراد متفاوت است، بعضی خانم ها کمتر از چند سال نیاز به تعویض پروتز دارند؛ در حالی که در گروهی دیگر این دوره ممکن است به بیش از 10 سال برسد. ( به صورت متوسط گفته می شود به مدت هر 10 سال باید پروتز تعویض شود. )

آیا جایگذاری پروتز سینه موجب ترک خوردگی پوست سینه Stretch Mark می شود ؟

جایگذاری پروتزسینه، ممکن است به ندرت موجب ترک خوردگی پوست سینه شود؛ به خصوص وقتی که پروتزهای بسیار بزرگی انتخاب کنیم. اگر از این موضوع نگران هستید، ایمپلنت یا پروتز کوچکتر انتخاب کنید تا کمترین میزان کشیدگی پوست و لذا کمترین Stretch Mark و ترک خوردگی ایجاد شود.

زمان استفاده مجدد از سوتین های فنردار چه موقع است ؟

اکثر جراحان توصیه می کنند که تا 3 ماه بعد از جراحی پروتز سینه از سوتین فنردار استفاده نکنید. در طول 3 ماهه اولیه بعد از عمل جراحی پروتز سینه؛ بدن در اطراف پروتز، بافت تشکیل می دهد.

فشار سوتین های فنردار به مرور زمان ممکن است فرم طبیعی بافت در حال شکل گیری را از بین ببرد؛ لذا توصیه می شود بعد از دروه درمانی اولیه سوتین های فنردار به مرور زمان و آرام آرام استفاده شود.

آیا جای زخم پروتز سینه قابل مشاهده است ؟

جراحان بسیار مجرب برش‌ها را در نواحی پنهانی مثل درون چین های طبیعی سینه یا زیر بغل ایجاد می کنند تا جای زخم را تا حد امکان پنهان کنند.

با گذشت زمان انتظار می رود که هر جای زخمی محو شود، بنابراین در نهایت علائم محوی از آن باقی می ماند.

آیا بعد از عمل پروتز سینه، خطری برای فرد وجود دارد ؟

رایج ترین خطر مرتبط به آن، انقباض کپسولی است.

این عارضه، واکنش طبیعی بدن به شی‌ خارجی است و تنها زمانی تبدیل به یک عارضه می شود که احساس کنید که پروتز شما تحت فشار قرار دارد و احساس ناراحتی کنید.

به علاوه، خطرات معمول جراحی نیز وجود دارد. در طول مشاوره، جراح درباره عوارض پروتز سینه، به همراه سایر مواردی که ممکن است نگرانی ایجاد کند، صحبت خواهد کرد.

به چه دلایلی باید اقدام به تعویض پروتز سینه گردد؟

  1. تغییر سایز بدن در پی اضافه وزن زیاد یا کاهش وزن قابل توجه
  2. آسیب دیدن پروتز بر اثر سوانح
  3. تمایل شخصی جهت تغییر سایز پروتز

موارد فوق ، از جمله مواردی هستند که تعویض پروتز سینه را ضروری می سازند.

پروتز سینه هرچند سال یکبار باید تعویض شود؟

تمام پروتزهایی که در بدن انسان به کار می روند؛ نظیر دریچه های قلب، رگ های مصنوعی و غیره، از موادی ساخته شده اند که به طور کلی ضرر و زیانی برای نسوج و بافت های طبیعی بدن ندارند.

از این رو به جرأت می توان اذعان داشت تا زمانی که پروتز، دچار مشکل نشده یا بیمار با آن مشکلی پیدا نکرده نیازی به تعویض آن نیست؛ چرا که ضرری برای بدن ندارد.

البته لازم به ذکر است که چنانچه بعد از گذشت چندین سال، نسوج طبیعی و پوست سینه بیمار در اثر پیری شل شود؛ دیگر پروتز با شرایط جدید بیمار هماهنگی نخواهد داشت و باید نسبت به تعویض پروتز، اقدام گردد.

همچنین ناگفته نماند، در صورت تشکیل کپسول فشار دهنده در اطراف سینه؛ بنا به تشخیص جراح معالج ممکن است نیاز به تجدید عمل جراحی پروتز سینه باشد.

سوالات متداول

آیا پروتز سینه باعث ابتلا به سرطان سینه می شود ؟

خیر، جراحی هرگز سبب افزایش ریسک بروز سرطان سینه نمی گردد و در این باره تاکنون هیچ گونه گزارشی به ثبت نرسیده است.

قیمت پروتز سینه چقدر است ؟

هزینه ها با توجه به گستردگی عمل و موارد متعدد دیگری؛ متغیر بوده و به منظور احتساب هزینه نهایی جراحی، فرد باید تحت معاینه دقیق قرار گیرد.

مدت زمان لازم برای بازگشت به ورزش وفعالیت های شدید بدنی بعد از عمل چقدر است ؟

جراح معالج شما، بهترین راهنمای شما در این زمینه خواهد بود. اغلب توصیه می شود که به مدت 4 الی 6 هفته پس از عمل، فعالیت بدنی تان را محدود کنید.

مطالب مرتبط