لیپوساکشن چیست؟ کاربردها و مزایا

مزایا و معایب لیپوساکشن

عمل جراحی لیپوساکشن که به‌ عنوان لیپوپلاستی نیز شناخته می‌شود ، می‌ تواند چربی‌ های مقاوم در برابر ورزش و رژیم غذایی را از ناحیه شکم ، ران‌ها ، پهلو ، کناره ران ، ساق‌ های پا ، قوزک پا ، سینه‌ ها ( شامل سینه‌ های مردان ) ،  کمر ، بازوها و گردن خارج کند. دکتر فرزاد پرویزیان ، بهترین فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در تهران ، اغلب عمل لیپوساکشن را به همراه سایر عمل‌ های جراحی برای ایجاد ظاهر مطلوب موردنظر فرد مورد استفاده قرار می‌ دهد و یکی از بی‌ خطرترین و رایج‌ ترین عمل‌ های جراحی زیبایی است. در این مقاله مبحث لیپوساکشن چیست؟ کاربردها و مزایا آن را مورد بررسی قرار داده ایم.

لیپوساکشن چیست؟ کاربردها و مزایا

چه زمانی می‌توان لیپوساکشن انجام داد ؟

  • اگر شما در اعضای بدن خود دارای بافت‌ های چربی هستید که مقدار آن ها با بقیه اعضای بدن شما هماهنگی ندارد.
  • اگر شما به دنبال ایجاد ظاهر مطلوب‌ تر در برخی از اعضای بدن خود هستید.
  • اگر قابلیت ارتجاع پوست شما در سطح مطلوب قرار دارد ( توجه داشته باشید که جراحی لیپوساکشن بافت چربی را حذف می‌ کند، اما باعث سفت شدن پوست نمی‌ شود ).

آیا من فرد مناسبی برای انجام عمل لیپوساکشن جراحی هستم ؟

برای برخی افراد، رژیم غذایی و ورزش کردن نمی‌ تواند باعث خلاص شدن آن‌ ها از بافت‌ های چربی شود. برخی از دلایل رایجی که شما ممکن است به دنبال انجام عمل جراحی لیپوساکشن باشید به شرح زیر هستند :

  1. شما به مقدار کم دچار پوست اضافی هستید و انعطاف‌ پذیری پوست شما در سطح مناسب قرار دارد. کاهش قابلیت ارتجاع پوست با بالا رفتن سن می‌ تواند باعث از بین رفتن نتایج عمل لیپوساکشن شود، اما اگر انعطاف‌ پذیری پوست شما در سطح مطلوب باقی بماند، افزایش سن نمی‌ تواند باعث منع استفاده از عمل جراحی لیپوساکشن شود.
  2. شما با تجمع چربی در باسن ، بازوها ، ران‌ ها یا گردن مواجه هستید که ممکن است این مسئله یک مشکل ارثی باشد و با ورزش کردن یا گرفتن رژیم غذایی برطرف نمی‌ شود.
  3. شما از نظر فیزیکی وزن مناسب دارید و اضافه‌ وزن شما بیشتر از 20 پوند نبوده و وزن بدن شما ثابت است. اگر شما قصد دارید به مقدار زیاد وزن کم کنید یا حتی با احتمال افزایش وزن روبرو هستید ( برای مثال ، با خاطر بارداری )، اکنون زمان انجام عمل جراحی لیپوساکشن برای شما نیست.

به خاطر داشته باشید که تقبل هزینه لیپوساکشن نمی‌ تواند سلولیت ( تجمع بد چربی ) را حذف کند و نمی‌ تواند باعث سفت شدن پوست افتاده شما شود. در این شرایط جراح می‌تواند به شما پیشنهاد دهد از سایر انواع روش‌ های جراحی مانند لیفت ها نیز برای حل مشکل خود استفاده کنید. اگر وضعیت سلامتی شما در سطح مناسب است و شما دارای طرز تلقی مثبت و انتظارات واقع‌ بینانه درباره نتایج این عمل جراحی هستید ، احتمالاً شما فرد مناسبی برای انجام این عمل می‌ باشید.

چگونه عمل لیپوساکشن انجام می‌شود ؟

عمل جراحی لیپوساکشن می‌ تواند چربی را به روش ساکشن از بدن خارج کند و برای رفع غبغب نیز مناسب است. در این عمل ، لوله‌ های ( سوند ) کوچک ، نازک و دارای سر مخصوص با استفاده از برش‌ های کوچک ایجادشده بر روی پوست به بدن وارد می‌ شود. جراح پلاستیک این لوله‌ ها را در زیرپوست شما حرکت می‌ دهد و به‌ این‌ ترتیب محل تجمع چربی‌ ها را پیدا کرده و سپس آن‌ ها را به بیرون می‌ مکد. در این رابطه امکان استفاده از مجموعه‌ ای از تکنیک‌ های مختلف برای تسهیل لیپوساکشن وجود دارد :

  • لیپوساکشن تامسنت

که برای انجام آن از داروهای بی‌ حسی موضعی همچون لیدوکائین و سایر داروهای بی‌ حسی استفاده می‌ شود. به‌ این‌ ترتیب قبل از عمل ، داروهای لازم به بیمار تزریق می‌ شود و به‌ این‌ ترتیب رگ‌ های خونی تنگ‌ شده و منقبض می‌ شوند. به‌ این‌ ترتیب ، عمل جراحی لیپوساکشن در حالتی انجام می‌ شود که بیمار در حالت بی‌ حسی موضعی قرار دارد و خون‌ ریزی بیمار در سطح حداقل است. همچنین در این حالت درد و خون‌ ریزی بیمار پس از عمل جراحی در سطح حداقل خواهد بود.

  • لیپوساکشن ساکشن

اسیستد (SAL) که قدیمی‌ترین روش لیپوساکشن است و در آن چربی با استفاده از یک وکیوم از بدن خارج می‌شود.

  • لیپوساکشن پاور

اسیستد (PAL) روشی است که بر اساس روش قدیمی SAL طراحی‌ شده و به آن یک ابزار برای افزایش قابلیت حرکت لوله ( سوند ) و افزایش سرعت خارج کردن چربی اضافه شده است. روش دیگری برای لاغری ، لیپوماتیک است. این روش درمان در واقع اولین بار در اروپا مورد استفاده قرار گرفت و با گذشت زمان به لطف تکنولوژی در سراسر جهان گسترش پیدا کرد. از نظر عملکرد ، دستگاه لیپوماتیک شباهت زیاد به لیپوساکشن سنتی دارد. برای درمان با این روش جراح شکاف‌ های کوچک در نقاط مختلف بدن بیمار ایجاد می‌ کند. به این منظور لازم است این نواحی به صورت موضعی بی‌ حس شوند. هنگامی که فرآیند بی‌ حسی کامل شد ، یک لوله مخصوص دارای لرزش به بدن وارد شده و با جدا کردن سلول‌ های چربی ، این سلول‌ ها را از بدن بیمار خارج می‌ کند.

انتخاب‌های در دسترس بیمار چه هستند ؟

امروزه بسیاری از تکنیک‌ های مختلف و تکنولوژی‌های جدید در ارتباط با لیپوساکشن وجود دارد و برخی از این روش‌ ها در مبحث لیپوساکشن چیست؟ کاربردها و مزایا مورد بررسی قرار گرفت. بعضی از این روش‌ ها همچون لیپوساکشن ساکشن – اسیستد (SAL) قدیمی هستند و برخی دیگر به نسبت جدید می‌ باشند. در این رابطه مهم است که بدانیم با وجودی که بعضی از تکنولوژی‌ های جدید می‌ تواند باعث بهبود نتایج حاصل از عمل شود ، انتخاب یک روش درمانی بر اساس جدید بودن آن هیچ‌ گاه یک تصمیم درمانی صحیح نیست. شنیدن درباره یک روش درمانی جدید در تلویزیون ، یا در تبلیغات یا در جوامع مجازی به‌ صورت آنلاین نمی‌ تواند الزاماً به این معنی باشد که این عمل جراحی برای شما یک روش درمانی مناسب است. در این حالت جراح پلاستیک دارای بورد تخصصی می‌تواند بهترین روش قابل‌ استفاده برای شما را با توجه به تجربه خود ، نوع بدن شما و اهداف زیبایی مورد نظرتان تعیین کند.

لیپوساکشن چیست؟ کاربردها و مزایا

مراحل عمل لیپوساکشن چیست؟ کاربردها و مزایا

به طور کلی پروسه عمل لیپوساکشن ، به صورت ذیل می باشد :

  • در مرحله اول ، سلول‌ های چربی اضافی می بایست خرد شده تا به شکل ذرات ریز در آمده و بدون ایجاد گرما تفکیک و جداسازی شوند.

لازم به ذکر است در تفکیک و جداسازی چربی های اضافی ؛ عروق خونی ، پوست و دیگر نسوج بدن ، آسیب نخواهند دید.

  • در مرحله بعدی ، سلول های چربی تخریب شده باید بدون اینکه ساختارهای حیاتی بدن اعم از عروق خونی ، اعصاب و پوست را مورد آسیب قرار دهند ؛ از طریق مکش از بدن بیمار خارج ‌گردند.
  • در مرحله آخر می بایست لایه های باقیمانده چربی که بسیار نازک می باشند ، هموار شده و لایه ای یکنواخت از بافت چربی ایجاد گردد (متعادل سازی چربی ) تا به این ترتیب از ایجاد مشکلات ظاهری در بدن فرد جلوگیری به عمل آید.

فرآیند فوق ، جهت حل مشکلات مربوط به عمل لیپوساکشن طراحی ‌شده است و با تکیه بر آن می توان مقادیر زیادی از چربی را بدون افزایش ریسک ایجاد ظاهری نامطلوب در بدن یا آسیب رسانی به پوست بدن بیمار از محل مورد نظر تخلیه نمود.

با ادامه مقاله لیپوساکشن چیست؟ کاربردها و مزایا ، که توسط دکتر پرویزیان ، بهترین جراح پلاستیک تهیه شده است ، هماره باشید.

محدودیت ها و خطرات

خوشبختانه ، عوارض جدی در نتیجه عمل جراحی لیپوساکشن به‌ ندرت مشاهده می‌ شوند. به‌ هر حال خطرات خاص مربوط به این عمل جراحی در طول دوره مشاوره با پزشک برای شما تشریح می‌ شود. همه انواع عمل‌ های جراحی دارای سطوح مشخص خطر هستند. برخی از عوارض بالقوه به شرح زیر هستند :

  1. واکنش معکوس به داروی بی‌ هوشی
  2. هماتوما یا سروما ( تجمع خون یا مایع در زیر پوست که می‌ تواند نیازمند خارج کردن باشد )
  3. عفونت و خونریزی
  4. ایجاد تغییر در سطح حساسیت
  5. باقی ماندن اثر جراحت
  6. واکنش‌ های آلرژیک
  7. آسیب رسیدن به ساختارهای حیاتی
  8. نتایج غیر رضایت‌ بخش که ممکن است نیازمند عمل جراحی ترمیمی باشند.

خطرات دیگری که ممکن است به‌ طور خاص برای عمل جراحی لیپوساکشن مشاهده شوند به شرح زیر هستند :

  • ایجاد تورفتگی یا دندانه‌ ای شدن پوست
  • ایجاد مشکل برای ظاهر فرد

شما می توانید با دنبال کردن راهنمایی‌ ها و دستورات جراح پلاستیک خود قبل و بعد از عمل جراحی لیپوساکشن احتمال روبرو شدن با این خطرات را به‌ طور مشخص کاهش دهید.

لیپوساکشن چیست؟ کاربردها و مزایا

مراقبت های بعد از عمل لیپوساکشن

  • پس از عمل لیپوساکشن ، جراح معالج با بیماران در رابطه با طول فرآیند درمان و بازگشت به امور روزمره صحبت خواهد نمود.

همچنین در ارتباط با نحوه عمل ، دستورات و اقدامات لازم قبل و بعد از عمل ؛ با بیماران خود صحبت می کنند.

  • پزشک شما به منظور تحت فشار قرار دادن پوست موضع عمل ، برای شما یک گن مخصوص تجویز می کند و درباره طول مدت زمان پوشیدن آن نیز با شما صحبت خواهد کرد.
  • توجه نمایید که در صورت از بین رفتن داروی بی حسی ، ممکن است در ناحیه لیپوساکشن با احساس درد مواجه شوید. چنانچه این درد ، شدید یا ممتد باشد حتما با پزشک خود تماس بگیرید.
  • بعد از عمل لیپوساکشن ، ممکن است مقداری لکه قرمز و تورم در موضع عمل ببینید ؛ لازم به ذکر است که در برخی موارد ، ورم موضع جراحی شده ممکن است برای چند هفته یا حتی چند ماه باقی مانده و به طول بیانجامد.

توجه داشته باشید که در صورت احساس درد ، مشاهده قرمزی یا تورم در ناحیه عمل شده ؛ جهت اطلاع از عادی بودن آن حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

سایر توضیحات درباره لیپوساکشن چیست؟ کاربردها و مزایا

زخم های ناشی از عمل لیپوساکشن چگونه است ؟

از آن جا که شکاف های ایجاد شده در عمل لیپوساکشن کوچک هستند ، زخم های باقیمانده از عمل نیز ناچیز و جزئی خواهند بود. البته لازم به ذکر است که وسعت شکاف های ایجاد شده در عمل لیپوساکشن ، به تکنیک جراح و مسائل ژنتیک بیمار بستگی دارد. در کل ، اکثر زخم های عمل لیپوساکشن به مرور زمان  محوشده و از بین می روند ؛ بنابراین به سختی می توان آن ها را تشخیص داد. توجه داشته باشید در مواردی که از لوله های لیپوساکشن بزرگ استفاده شود و همچنین در بیمارانی که رنگدانه های پوستی تیره ای دارند ، شاهد بروز زخم های عمل لیپوساکشن خواهیم بود.

نتایج حاصل از عمل تا چه زمان ماندگاری و دوام دارد ؟

نتایج حاصل از عمل جراحی لیپوساکشن از نظر تکنیکی دائم است ، زیرا سلول‌ های چربی در این حالت برداشته می‌ شوند. به‌ هر حال ، ظاهر و ساختار بدن ممکن است تحت تأثیر افزایش وزن ، بالا رفتن سن ، بارداری ، ژن‌های خانوادگی و عامل‌ های مربوط به نوع زندگی با گذشت زمان تغییر کنند. برای حفظ نتایج لیپوساکشن مهم است که شما عادت‌ های سلامتی خود را به‌ طور منظم دنبال کنید و وزن خود را در یک سطح با ثبات نگه دارید. به دنبال لیپوساکشن ، اگر شما به خوردن کالری اضافی ادامه دهید ، چربی دیگر در سلول‌ هایی که تحت عمل جراحی لیپوساکشن قرارگرفته جمع نمی‌شود ، اما ممکن است در سایر اعضای بدن این تجمع چربی اتفاق افتد. هیچ راهی برای پیش بینی محل ذخیره‌ سازی چربی جدید در بدن وجود ندارد. علاوه بر این ، جراح تمام سلول‌ های چربی را از ناحیه مورد نظر خارج نمی‌ کند و به همین خاطر هنوز احتمال افزایش حجم سلول‌ های چربی باقیمانده در ناحیه مورد نظر وجود دارد. بنابراین برای حفظ نتایج این عمل جراحی برای بلند مدت ، هیچ راهی غیر از نگه داشتن وزن در یک سطح با ثبات وجود ندارد.

مطالب مرتبط